Siirry suoraan sisältöön

Digitaaliset pelit houkuttelevat vai koukuttavat

Digitaaliset peli houkuttavat vai koukuttavat

Digitaalisista peleistä saattaa äkkiseltään korvaan kalskahtaa pelottava termi ja se on peliriippuvuus. Mutta onko se jokaisen pelaajan kohdalla ainoa ilmiö? Ei todellakaan. Tottahan on, että digitaaliset peli houkuttelevat ja yhtä lailla koukuttavat pelaajia, sillä aika kuluu kuin siivillä niiden parissa. Sekin on totta, että niiden parissa on syytä olla varovainen, ainakin silloin, jos pelaa rahalla. Mikä näistä peleistä tekee niin mielenkiintoisia?

Tylsyyden poistajina digitaaliset pelit

Ensimmäinen syy, kun tarttuu digitaalisten pelien haasteeseen, on ehdottomasti tylsyys. Kun ei ole mitään tekemistä, niin silloin pelit ovat jonkinlainen pelastaja ja aikansa saa kulumaan huomattavasti paremmin. Netti on pullollaan ilmaisia mahdollisuuksia, joten niihin ei edes tarvitse välttämättä laittaa rahaa kiinni. Eikö kuulosta houkuttavalta?

Lisäksi pelejä on tarjolla laidasta laitaan. Voit löytää yhtä lailla seikkailupelejä kuin kasinopelejäkin. Peliautomaatit ovat siitä mukavia, että pelaamisen voi aloittaa täysin ilmaiseksi ja jos ne todella niin sanotusti nappaavat, voi siirtyä maksullisten pelien pariin. Ilmaisia pelejä pelatessa on aina muistettava, että mahdolliset voitot ovat leikkirahaa eikä niitä saa itselleen.

Onko pelaamisella positiivisia vaikutuksia?

Tähän kysymykseen on vastattava ehdottomasti kyllä. Vaikka monet pelit ovat sellaisia, joita pelataan yksin, on markkinoilla myös niin sanottuja moninpelejä. Niiden ympärille rakentuu myös erilaisia yhteisöjä, joissa samanhenkiset pelaajat voivat keskustella keskenään ja jakaa kokemuksiaan pelaamisesta.

Näissä tilanteissa pelaaminen voidaan käsittää myös eräänlaisena oppimistapahtumana. Yhteisöistä saa paljon vinkkejä pelaamiseen. Varsinkin kokeneemmat pelaajat auttavat mielellään kokemattomampia hyvään alkuun. Siinä samalla kehittyvät omat sosiaaliset taidot ja toisaalta myös jännittävän pelin tiimellyksessä oma stressinsietokyky nousee yhä paremmalle tasolle. 

Digitaaliset pelit ja niiden varjopuolet

Totta on myös se, että pelaamisessa on omat varjopuolensa, sitä ei edes kannata kiistää. Liiallinen pelaaminen voi vaikuttaa negatiivisesti myös fyysiseen ja henkiseen hyvinvointiin. Vaikka pelaaminen on mukavaa, on silti muistettava pitää huolta omasta fyysisestä kunnostaan ja pyrkiä löytämään myös muutakin tekemistä kuin pelkän sisällä istumisen ja pelaamisen.

Pelaaminen saattaa olla aluksi täysin viatonta eikä siitä ole muulle elämälle haittaa. Se voi myöhemmin koukuttaa pelaajaa niin paljon, että oma elämänhallinta luisuu käsistä huomaamatta eikä sitä välttämättä itse edes huomaa. Sen huomaavat läheiset, mutta itse ei tunnusta, koska pelaaminen ja koko peliyhteisö on jännittävä sekä mielenkiintoinen uusi tuttavuus.

Digitaaliset pelit kulttuurina

Tänä päivänä on selvää, että jokaisen uuden asian ympärille syntyy oma uusi kulttuurinsa, niin myös digitaalisten pelien ympärille. Esimerkiksi romanit ovat luoneet oman historiansa ja kulttuurinsa jo vuosia sitten. Kun netti aikanaan kehittyi, saivat myös erilaiset pelit enemmän jalansijaa. Siitä alkoi myös niiden oma kulttuurin kehittyminen.

Aluksi pelaaminen oli varsin yksinäistä puuhaa, sillä pelit olivat yksinpelejä. Kun teknologia kehittyi, pelaaminen on muuttunut yhä sosiaalisemmaksi ja sitä tehdään yhdessä. Joten sitä voi verrata hyvin karskilla tavalla pieneksi kansaksi, joka luo omaa historiaansa ja kulttuuriaan. Tämä maailma eroaa vain siitä, että sen jäsenet eivät välttämättä ole milloinkaan tavanneet toisiaan fyysisesti.

Pelottaako digitaalisten pelien kehitys?

Ne, jotka pelaavat säännöllisesti, vastaavat varmasti, että ei. Varsin selvää on se, että pelit kehittyvät ja pelaajat sen myötä. Uusia ja mielenkiintoisia ominaisuuksia otetaan mukaan jatkuvasti ja tuntuukin, että pelinkehittäjillä ideoiden kattona on vain taivas eikä sekään riitä. Samaan aikaan pelikoneet tulevat yhä tehokkaimmiksi, joten kiertokulku ja tulevaisuus jatkuu eteenpäin. Digitaalinen kehitys jatkuu eikä siirry historiassa taaksepäin.